Tekstgrootte A A
U kunt de informatie op de pagina groter of kleiner maken. Druk hiervoor de Ctrl-toets samen met de + of - toets in (op Mac is het Cmd met + of -).

Inkoopadviseur (Henk Ruigrok)

Thumbnail

Mijn naam is Henk Ruigrok en ik ben inkoopadviseur van de gemeente Deventer. Ik heb een technische achtergrond (HTS) en ik ben 12 jaar geleden het inkoopvak ingerold bij de provincie Overijssel. Inkoop vond ik erg interessant dus ben ik opleidingen gaan volgen en inkoopadviseur geworden bij de provincie. Sinds 2014 werk ik bij de gemeente Deventer. Op het gebied van inkoopadvies werken we samen met de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte. Ik werk daarom ook 1 dag per week in Wijhe en 1 dag in Raalte.

Wat doe je bij de gemeente Deventer?

Ik help budgethouders binnen de gemeente om op een goede manier in te kopen. Dat kan bijvoorbeeld voor de aanleg van wegen zijn, het onderhoud van bruggen, de aanschaf van koffiemachines of tractoren. Allemaal heel verschillende dingen. Ik doe dat samen met mijn 2 collega inkoopadviseurs.

Aan het begin van het jaar vragen we bij de gemeentes uit wat ze verwachten in te moeten kopen. Zo krijgen we een idee van wat er gaat komen, maar niet alles is te plannen. Wat je inkoopt hangt af van wat er op dat moment speelt in de gemeente. Ook verschillen de inkoopvragen per gemeente. Maar dat vind ik juist heel leuk, want dat maakt het werk heel divers.

Henk Ruigrok

Welke eigenschappen zijn belangrijk voor een inkoper?

Als inkoopadviseur moet je nauwkeurig, flexibel en georganiseerd zijn. Je moet je ook goed kunnen inleven in de situatie van de budgethouders.

Waar ben je het meest trots op in je werk?

Ik ben blij als er een aanbestedingsproject goed is afgerond. Alles moet conform wet- en regelgeving, soms moet je bijna een jurist zijn om zo’n traject te doorlopen.

Hoe is de werksfeer?

Collega’s bepalen voor een groot deel je werkplezier. Gelukkig zit dat wel goed bij ons. We sparren veel en helpen elkaar. Het stadhuis van Deventer is een prachtige omgeving om in te werken.

Hoe heb jij je werk zien veranderen de afgelopen jaren?

De duurzaamheidsaspecten zijn de afgelopen 5 jaar erg veranderd. Het hoeft niet meer zo goedkoop mogelijk, innovatie en duurzaamheid krijgen steeds meer aandacht binnen het inkoopbeleid. Ook de digitalisering brengt veranderingen met zich mee. Vroeger gooiden aanbieders offertes in een grote bus op het gemeentehuis. Tegenwoordig wordt steeds meer digitaal ingediend.

Meer weten? Neem contact met me op via LinkedIn.