Lito Fernandez (Werkplekbeheerder)

Mijn naam is Lito Fernandez en ik ben werkplekbeheerder bij de gemeente Deventer.
Hiervoor werkte ik bij een deurwaarderskantoor als systeembeheerder. Sinds 2011 ben ik werkzaam bij de gemeente Deventer. Aangezien ik in Almelo woon heb ik best veel reistijd op een dag, maar dat vind ik het helemaal waard.
Wat doe jij als werkplekbeheerder?
Als werkplekbeheerder ben ik verantwoordelijk voor de digitale werkplek. Deze moet up to date blijven en ik er tevens voor dat de applicaties met instellingen in het Startmenu aangeboden worden. Daarnaast werk ik mee in projecten zoals nu met Windows 10 en Office 365. Dat doe ik samen met mijn collega’s, op dit moment 3 vaste collega’s en 3 externen.
Mijn collega’s zijn wel echt een pluspunt voor mij. Ik heb in verschillende teams gewerkt binnen de gemeente en overal kom je weer andere mensen tegen. Dat vind ik heel erg leuk.
Wat vind je het leukste om te doen?
Wat ik nu doe vind ik het leukst. Er lopen allemaal projecten parallel en die moeten uiteindelijk samenvallen. De hectiek die dat mee brengt, daar houd ik wel van. Het is aan ons om te zorgen dat de gebruikers niets merken van die hectiek. Dat vind ik een mooie uitdaging.
Hoe ziet jouw werkweek eruit?
Op maandag en dinsdag houd ik mij bezig met incidenten die via de Servicedesk binnenkomen. Komen zij er niet uit dan worden de meldingen naar Werkplekbeheer doorgezet. Dat kunnen heel uiteenlopende dingen zijn, zoals een applicatie die niet wil starten, instellingen die niet werken of een aanvraag voor een nieuwe applicatie.
Ook ondersteun ik de Servicedesk op deze dagen. Sowieso komen er altijd dingen tussendoor maar dat zorgt ook weer voor veel afwisseling in mijn werk. Die afwisseling in mijn werkzaamheden vind ik een van de pluspunten van het werk. Je verveelt je nooit!
Welke eigenschappen heb je nodig voor jouw werk?
Het is belangrijk dat je goed kan samenwerken, niet te snel opgeeft en analytisch bent. Netjes kunnen werken is ook heel belangrijk. We documenteren namelijk alles wat we doen. Op die manier kun je makkelijk het werk van je collega’s overnemen. Dit is voor de gebruikers ook wel zo prettig, want dan hoef je maar een keer uit te leggen wat het probleem is.
Waarom heb je gekozen voor werken bij de gemeente?
Bij het deurwaarderskantoor waar ik werkte kon alles en was the sky the limit, maar ik merkte wel dat het harde van sommige commerciële bedrijven mij niet echt aanstond. Bij de gemeente heb je misschien wel met iets meer procedures te maken, maar er is bijvoorbeeld wel veel ruimte om je eigen tijd in te delen. Daardoor ben ik heel flexibel en kan ik ook makkelijk thuiswerken want sommige werkzaamheden moeten buiten kantoortijd uitgevoerd worden.
Meer weten? Neem contact met me op via LinkedIn.
